Van beginnend tot gevorderd fotograaf


Eén van mijn hobby's is fotograferen. Helaas is het een hobby waar ik te weinig tijd voor heb of maak, maar ik vind het geweldig om te doen. Helemaal nu ik een aantal maanden geleden de basiscursus fotografie heb gedaan, nu weet ik tenminste waar al die knopjes en wieltjes op m'n toestel voor dienen! Natuurlijk had ik wel eens gehoord over diafragma en sluitertijden, maar wist ik veel...

Jarenlang hebben we een 'simpele' digitale camera gehad, sinds een jaar of drie heb ik een spiegelreflexcamera, de Nikon D3100. De eerste jaren heb ik alle foto's gemaakt op standje automatisch en riep ik te pas en te onpas dat ik nu écht die cursus ging doen, tot ik afgelopen april de daad eindelijk bij het woord voegde.

Via m'n werk heb ik een fotograaf leren kennen, die ook diverse cursussen voor beginners en (ver)gevorderde fotografen geeft. Samen met m'n schoonzus, die dezelfde camera heeft, hebben we ons opgegeven voor de basiscursus, die een hele dag duurde. We hebben onwijs veel geleerd en eindelijk weet ik hoe het zit met die sluitertijden, scherptediepte en diafragma's en kan ik de camera gebruiken zoals-ie gebruikt dient te worden.

Voordat we op vakantie gingen, heb ik er ook nog een extra objectief bijgekocht, waar ik wat meer mee kan inzoomen, maar waar ik wel een statief voor nodig heb om nog een beetje scherpe foto's te kunnen maken. Deze ook meteen maar aangeschaft én 5 september a.s. ga ik de cursus voor gevorderden doen, wederom samen met m'n schoonzus.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de meeste vakantiefoto's in Griekenland op standje automatisch heb gemaakt, omdat ik het toch wel lastig vind om snel de juiste instellingen te vinden. Het moment is vaak al voorbij als ik zover ben! Het is natuurlijk wel een kwestie van heel veel fotograferen, waardoor het steeds makkelijker wordt om alles zo in te stellen om snel die perfecte foto te krijgen. Helaas gun ik mezelf hier te weinig tijd voor, maar dat gaat de komende tijd echt veranderen. Ik beloof het!

Liefs,
Lin ✿

Geen opmerkingen