Holiday Reading


Ik hou van lezen, ik lees echt elke dag. De ene dag een paar bladzijden, de andere dag een paar hoofdstukken en in de vakantie heb ik eindelijk de tijd om boeken te verslinden. Ook afgelopen vakantie heb ik een paar pareltjes gelezen, waar ik je graag deelgenoot van wil maken. Misschien zit er nog een bruikbare tip voor je tussen?

Mij zal je niet snel een roman of chicklit zien lezen, ik heb wel een redelijk uitgesproken 'leessmaak'. Boeken zoals die van bijvoorbeeld Karin Slaughter, Tess Gerritsen en Lars Kepler staan hoog bovenaan m'n leeslijst, ben dus een echte thriller-fan. Het kan me niet spannend genoeg zijn, maar het moet vooral wel een beetje geloofwaardig blijven, als het richting science fiction gaat, haak ik af.

Op het strand en aan het zwembad heb ik de afgelopen weken o.a. de onderstaande boeken gelezen, waar ik je graag iets meer over wil vertellen:


Langs de afgrond - Carla Norton

Reeve lijkt op het eerste gezicht een normale jonge vrouw van 22 jaar. Maar tien jaar eerder werd ze door een monster ontvoerd en vier jaar gemarteld in zijn kelder. Nu is ze alweer jaren vrij, maar nog steeds is elke dag een gevecht. Ze bezoekt nog steeds een psychiater, dr. Ezra Lerner, met wie ze ondertussen een goede band heeft opgebouwd.
Dan komt een nieuwe zaak in het nieuws, de 13-jarige Tilly is net bevrijd uit de handen van een sadistische pedofiel. Als de ouders van Tilly dr. Lerner vragen hun dochter bij te staan, vraagt hij Reeve hem te assisteren. Reeve ontdekt dat voor Tilly de nachtmerrie nog niet voorbij is, de ontvoerder houdt haar nog steeds in de gaten en heeft nu ook Reeve zelf in het vizier.

Dit boek leest als een trein. Het verhaal wordt verteld vanuit zowel het perspectief van Reeve als van de dader, die zichzelf een naam heeft gegeven en zich tussen de diverse personages in het verhaal beweegt, maar waarvan je tot de ontknoping niet weet wie het nu precies is...
Gelukkig was het vakantie, want ik heb dit boek in één ruk uitgelezen! Een voortreffelijk debuut van Carla Norton, die zich wat mij betreft thuishoort in het rijtje van Karin Slaughter, Tess Gerritsen en Chelsea Cain!!

Als het graf zwijgt - Jess Walter

Na een mislukte drugsoperatie vindt de politie van Spokane aan de oever van de rivier het lijk van een jonge prostituee. En kort daarop nog een, en nog een. Rechercheur Caroline Mabry en haar cynische superieur Alan Dupree raken verwikkeld in een speurtocht naar een seriemoordenaar die met elke moord brutaler lijkt te worden. Tijdens de lange, bloedige zomer blijft succes uit en Dupree wordt vervangen door een jongere collega. Ook de inzet van twee FBI-profilers brengt de politie geen stap verder. Totdat Caroline Mabry ontdekt dat de seriemoordenaar met haar probeert te communiceren door vrouwen te vermoorden...

Dit is een heruitgave van het boek 'Riviermoorden' uit 2004. De personages worden op een aangename manier uitgediept door de schrijver en hij houdt de spanning er tot het einde in. Zeker een aanrader voor de liefhebber van psychologische thrillers!

Ik reis alleen - Samuel Bjørk

Dit boek is het eerste boek in een serie (hoeraaaa!) met in de hoofdrol inspecteur Holger Munch, een oude rot in het vak, en zijn jongere collega Mia Krüger. Na een intern onderzoek werd Munchs speciale onderzoeksteam jaren geleden opgeheven en werd hij overgeplaatst naar een regionaal politiebureau. Maar als er op het Noorse platteland een zesjarig meisje wordt gevonden, dat in vreemde poppenkleren opgeknoopt is aan een boom, met een vliegtuiglabel met de tekst 'Ik reis alleen', wordt het team van Munch weer tot leven gewekt...

Dit boek heb ik afgelopen weekend uitgelezen, het is een heerlijk dikke pil, waar ik heel veel spannende uren leesplezier aan heb beleefd. Het verhaal is spannend, je krijgt een gedetailleerde inkijk in de personages, waardoor je ze voor je gevoel echt gaat kennen. Gelukkig wordt dit een serie, ik kan niet wachten tot het volgende deel uitkomt!!

Springvloed - Cilla & Rolf Börjlind

In 1967 wordt bij vollemaan op het strand van Nordkoster een gruwelijke moord gepleegd. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de dader. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort.
Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. De aanvallen worden gefilmd en op YouTube geplaatst. Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding in navolging van haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet Olivia een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1967, begint te graven en zit al snel tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen...

Dit boek bewijst wederom dat ik niet alleen van Scandinavische series hou, maar dat ik ook dol ben op Scandinavische boeken. Een boek waarvoor je vooral in het begin even de tijd moet nemen, omdat er in het eerste deel een aantal verhaallijnen uitgediept worden, die naarmate het boek vordert, uiteindelijk met elkaar verweven worden. En het einde.... wow, die zag ik echt niet aankomen! Ik hoop zo dat er nog meerdere delen gaan volgen!!

De vreemde - Harlan Coben

Een vreemdeling spreekt Adam aan in de kroeg en haalt met een paar woorden zijn hele leven overhoop. ‘Je had niet bij haar hoeven blijven. Corinne was nooit zwanger. En misschien is het slim om een DNA-test te doen bij je andere kinderen...’
Thuis is Adam in shock en durft hij niet meteen zijn vrouw te confronteren. Maar eigen onderzoek maakt het steeds waarschijnlijker dat de man de waarheid sprak. Wat te doen? Hij houdt van zijn kinderen, ze zijn van hem. Wil hij wel meer weten? Dan zegt Corinne dat ze tijd voor zichzelf nodig heeft en laat ze Adam achter met de kinderen. En blijft weg. Adam zet alles op alles om zijn vrouw terug te vinden en duikt in een uiterst gevaarlijke wereld...
Ik heb zo goed als alle boeken van Harlan Coben gelezen. Het zijn boeken die makkelijk weglezen, met over het algemeen korte hoofdstukken. Dit boek is ook weer zodanig geschreven, dat je niet kunt wachten totdat je weet wat er aan de hand is, heb 'm ook weer in één ruk uitgelezen!
Als ik zo deze blog zit te schrijven, vind ik het bijna jammer dat ik bovengenoemde boeken al gelezen heb... Gelukkig heb ik nog veel meer moois op m'n e-reader staan, maar je over mij maar geen zorgen!

Ben erg benieuwd naar jullie lievelingsgenres en -schrijvers, wat lees jij het liefst?

Liefs,
Lin ✿

Geen opmerkingen