Idyllisch, heerlijk, prachtig Lefkas!

Het is de afgelopen twee weken (of eigenlijk nog wel iets langer....) erg rustig geweest op m'n blog. Dit had alles te maken met onze vakantie naar Lefkas in Griekenland; ik was echt van plan om wat blogs te schrijven, maar in ons appartement hadden we geen wifi en ik vond het tegenover m'n man en dochter niet zo gezellig om bij het zwembad en 's avonds op het terras met de laptop voor m'n neus te gaan zitten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook niet echt toe kon zetten....

Maar ik ben er weer hoor! En ik heb wel heel veel ideeën meegenomen uit Griekenland! Allereerst wil ik heel graag een blog wijden aan het eiland Lefkas, waar wij een geweldige vakantie hebben gehad. Heerlijk weer, ontzettend lekker eten en heel veel vriendelijke Grieken, die ons ons zeer welkom lieten voelen in hun prachtige land.

Voordat we weggingen, was het nog wel even spannend i.v.m. de 'crisis', maar eenmaal op Lefkas hebben we daar helemaal niets van meegekregen. De terrassen en stranden zaten vol, we konden gewoon pinnen (maar we hadden voldoende cash meegenomen vanuit Nederland) en je hoorde de Grieken niet over het hele gebeuren als je er zelf niet over begon.

Onze eerste keus was het eiland Kefalonia, maar omdat we daar niet echt een accommodatie konden vinden, die ons alledrie aansprak, zijn we uitgeweken naar Lefkas. En daar hebben we geen seconde spijt van gehad!

Lefkas is een Grieks eiland, onderdeel van de Ionische eilandengroep en gelegen langs de westkust van Griekenland. Het eiland is gescheiden door een nauw kunstmatig kanaal van 25 meter met een drijvende brug van het vasteland van Griekenland. Lefkas is het meest bergachtige eiland en het op drie na grootste van de Ionische eilanden. Het dankt zijn naam aan de witte stranden en rotsen bij Kaap Lefkatas.

Wij zaten in een heerlijk appartement op een kleinschalig, maar zeer gastvrij appartementencomplex (Appartement Iris) in Nidri.
Ik heb een paar plaatsen en things-to-do op een rijtje gezet, die je zeker gezien en gedaan moet hebben als je naar Lefkas op vakantie gaat!

✪ Motorbootje huren ✪

Dit is echt een gouden tip, het huren van een motorbootje! Wij hebben dit een dag in de eerste en een dag in de tweede week gedaan en het is echt geweldig! Via ons appartementencomplex konden we dit bootje huren, je hebt hier geen vaarbewijs voor nodig. Wat een vrijheid, gewoon het water op, op zoek naar betoverende strandjes met azuurblauw water en daar gewoon voor anker gaan om te zwemmen en te snorkelen, helemaal geweldig!!

✪ Porto Katsiki ✪

Wij hebben twee dagen een auto gehuurd om het eiland te kunnen bekijken, Porto Katsiki stond hoog op ons wensenlijstje. Het is een van de mooiste stranden van Griekenland, vanaf de klif heb je een prachtig uitzicht over de baai en het strand. Het strand is te bereiken via een trap van 100 treden (naar beneden valt mee, maar met 37 graden omhoog was wat pittiger) en bestaat uit witte kiezels, die de zee een prachtige turquoise kleur geven. Er wappert hier al jaren een blauwe vlag en het is dan ook een van de mooiste en beste stranden van het eiland

Nidri ✪

Ons appartementencomplex lag net iets buiten de drukte van Nidri, de belangrijkste en meest ontwikkelde badplaats van Lefkas. Het uitzicht op de Vlicho baai en de eilandjes Madouri, Skorpios, Sparti, Skorpidi en Meganisi is prachtig en in Nidrik kun je prima uit eten en uitgaan.

Het strand van Nidri is er eigenlijk niet... althans niet in het centrum van de vakantiebestemming. Voor een strand moet je iets meer naar het zuiden rijden, de grote baai in met de vele zeilboten. Langs de zuidrand van deze baai is een zandstrand te vinden.

Als je in Nidri bent, moet je eigenlijk ook de watervallen bezoeken. Het is even wandelen (een kleine 800 meter bergop), maar zeer de moeite waard!

Syvota ✪

Syvota is een traditioneel dorp in het zuidoosten van het eiland. Het ligt in een gesloten baai die omgeven is door heel veel groen. De baai is zo gesloten, dat de zee eerder op een meer lijkt dat omringd is door mooie groene heuvels en bergen.

Het is een gezellig dorp met leuke terrasjes en restaurants aan het water. Als je van vis houdt, kun je hier je hart ophalen in de diverse visrestaurants!

Kathisma ✪

Naast Porto Katsiki wilden we ook heel graag een dagje naar Kathisma Beach, dat ook aan de oostkust van Lefkas te vinden is. Het is een van de mooiste zandstranden van Lefkas, het is een lang zandstrand dat door heuvels wordt omringd. Het mooiste vond ik de kleur van de zee, die echt helemaal turkoois is en kristalhelder.

Aan het strand is een grote parkeerplaats, je stapt vanuit je auto zo het strand op. Wat een verademing na de 100 treden bij Porto Katsiki! Op het strand zijn strandbedjes en parasols te huur, hier betaalden wij €5 voor, parkeren en douchen was dan gratis. Er zijn veel strandverkopers met de welbekende zonnebrillen, sieraden, hoeden en zelfs selfie-sticks zagen we voorbij komen!

✪ Island Hopping ✪

Via de touroperator hebben we een dag Island Hoppen op de Ionian Star geboekt. Om half 10 voeren we uit, met als eerste stop de Papanikolis grot. Dit is een grot van 60 meter diep en 30 meter hoog, waar tijdens de bezetting in de 2e Wereldoorlog de onderzeeër Papanikolis van het Griekse leger verborgen werd. Hier werd aangelegd op een piepklein strandje, zodat we allemaal een duik konden nemen in het kristalheldere water.

Na de grot gingen we door naar een van de twee havendorpjes op het eiland Meganisi, Spartochori. Hier hadden we een uur de tijd, waarvan we al een half uur kwijt waren aan de wandeling heen en terug, want dit plaatsje ligt op een heuvel. Vanaf deze heuvel heb je wel een waanzinnig uitzicht over de Ionische zee en de omliggende eilanden!

Daarna voeren we door naar het vasteland van Griekenland, waar we aanlegden op een schitterend wit strand, waar we 2,5 uur konden zwemmen, snorkelen en zonnen. Ondertussen werd er door de crew een barbecue voorbereid, wat bijzonder om zo heerlijk te eten op zo'n prachtig strand!

Op de terugweg zijn we nog rond het eiland Skorpios gevaren, het eiland dat al jarenlang in het bezit is van de Onassis familie. Ook hier hebben we nog even aangelegd voor onze laatste duik van deze schitterende dag!

Het is een heel verhaal geworden, maar het was dan ook een grandioze vakantie... Zeker een aanrader!!