Interieurinspiratie.... eetkamerstoelen, of toch een bank?!


Dit is een foto van onze huidige eethoek. Deze hebben we ongeveer 5 jaar geleden aangeschaft. Hoewel we eigenlijk alleen tijdens het eten gebruik maken van de stoelen wordt het nu toch wel tijd voor nieuwe. De zittingen zijn wat doorgezakt en de wieltjes ben ik eigenlijk ook wel een beetje zat. Het is al zo vaak gebeurd dat iemand op een stoel zat, voorover boog om z'n glas van tafel te pakken en bijna met z'n giechel op het kleed terecht kwam, het is een kwestie van tijd voordat er echt iemand een tand door z'n lip valt!

Manlief stoort zich ook aan de wieltjes, deze blokkeren regelmatig, waardoor je niet lekker van tafel af kan rollen. Nu kunnen we natuurlijk de wieltjes vervangen, maar ook de zittingen zijn doorgezakt waardoor de stoelen eigenlijk net te laag zijn geworden voor de tafel. De stof is nog prima, maar we hebben toch besloten dat we op korte termijn voor nieuwe stoelen gaan kijken.

Maar toen ontstond de eerste discussie.... Het lijkt mij heel leuk om over de hele breedte van de muur achter de tafel een vaste bank te maken met lekkere kussens en kleedjes en eventueel een klepzitting, waardoor we wat opbergruimte kunnen creëren voor spullen die we niet vaak gebruiken. Maar hoeveel leuke Pinterest-foto's ik ook tevoorschijn heb getoverd, manlief staat hier nog niet echt voor open. Ik snap het niet, hoe leuk zijn onderstaande banken:




Het argument van manlief is dat een vaste bank niet handig is, omdat je deze niet kunt schuiven. Als je met meerdere mensen op de bank zit en de middelste persoon moet bijvoorbeeld naar het toilet, dan zullen er mensen op moeten staan. Mijn tegen-argument is dan dat we ongeveer 350 dagen van het jaar met z'n drieën aan tafel eten en, als we vrienden of familie te eten krijgen, dan kunnen ze aan beide kanten van en aan tafel, dus ik zie het probleem niet zo.
Ook zullen dan de lampen weer verplaatst moeten worden, daar heb ik nog zo snel geen weerwoord op gevonden...

Ik vind dat een vaste bank een eethoek zo gezellig maakt en je kunt lekker variëren met kussens en kleden. Ook krijgen we er iets meer ruimte bij in de kamer omdat de tafel wat dichter tegen de muur komt te staan. Maar goed, manlief is nog lang niet overtuigd, maar ik geef voorlopig nog niet op! 
Of er nu een bank komt of niet, we zullen evengoed op zoek moeten naar nieuwe eetkamerstoelen (ben heel benieuwd of dit er nu uiteindelijk 3 of 6 moeten worden ;-) Er is zoveel keus dat ik op dit moment de bomen door het bos even niet meer zie.

Vooralsnog heb ik een voorkeur voor de Zuiver Ridge stoelen in rib-stof. Deze zijn er in vele kleuren, lijkt me leuk om 2 (of in het geval van 6 stoelen misschien wel 3) verschillende kleuren aan tafel te schuiven:


Maar ook onderstaande stoelen vind ik erg leuk:



Wat je ook veel ziet en wat daardoor eigenlijk helemaal niet zo origineel meer is (maar wel heel leuk!!), zijn verschillende soorten stoelen. Lijkt me ook heel praktisch, als je uitgekeken bent op één van de stoelen heb je met een nieuwe stoel meteen weer een heel andere uitstraling van je eethoek!





Tsja, dat dus.... ons eetkamerstoelen-of-bank-projectje wordt nog wel even een dingetje. Ik ga weer verder met het zoeken naar mooie afbeeldingen van een eetkamerbank om manlief te overtuigen, duim je voor me??

Liefs,
Lin ✿

2 opmerkingen

  1. Wij hebben aan de ene kant een houten bankje staan en aan de andere kant drie blauwe kuipstoelen van Zinger. Heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed Margo! Ik vind een los bankje ook heel leuk staan, maar ik vind het zelf altijd wel lekker als er een rugleuning is om tegenaan te hangen als je wat langer tafelt....

      Verwijderen