Boekenwurm


Ik geef het toe, ik ben een enorme boekenwurm. Ik heb op zolder dozen vol staan met boeken van m'n lievelingsschrijvers, die ik nog een plekje moet geven in een mooie boekenkast. Het liefst lees ik thrillers, het kan me niet spannend genoeg zijn. Op dit moment ben ik bezig in het tweede deel van de serie rondom rechercheur Archie Sheridan en seriemoordenares Gretchen Lowell.
Het eerste deel van deze serie, 'Hartzeer', had ik binnen no time uit. Het tweede deel, 'Hartendief', waar ik nu in bezig ben, is een superspannend vervolg op deel één en houdt me weer regelmatig te lang wakker omdat ik niet kan stoppen met lezen. Gelukkig zijn er hierna in dezelfde serie nog vier delen en ook het meest recente boek, 'Kick', is een boek dat hoog bovenaan mijn leeslijst staat.

Chelsea Cain heeft een meeslepende manier van schrijven. Ze wisselt regelmatig van vertelperspectief, alsof ze deze aanpast aan het personage. Van Gretchen's verleden ben ik nog niet veel te weten gekomen, wel over het verleden van de interessante Archie Sheridan. Hij is gescheiden en (ex)verslaafd en heeft een bizarre relatie met Gretchen, die hem in het verleden wekenlang gevangen heeft gehouden en heeft gemarteld. In 'Hartzeer' kom je beetje bij beetje te weten wat hij allemaal heeft moeten doormaken gedurende zijn gevangenschap. Sheridan bezoekt Gretchen elke zondag en hoewel dit niet voor te stellen is, is het Chelsea Cain heel goed gelukt om de band tussen hen beiden geloofwaardig te maken (en te houden).

Naast Chelsea Cain heb ik nog een aantal schrijvers waar ik groot fan van ben. Het was lastig, maar uiteindelijk ben ik tot de volgende top 5 gekomen:

  1. Karin Slaughter
  2. Lars Kepler
  3. Stieg Larson
  4. Harlan Coben
  5. James Patterson
Er staan ook twee boeken van voor mij nieuwe schrijvers klaar op de leeslijst van m'n iPad, t.w. 
'Het meisje in de trein' van Paula Hawkins en 'Springvloed' van het schrijversechtpaar Cilla en Rolf Börjlind. Heerlijk om te weten dat er, hoewel ik al honderden boeken heb gelezen, toch nog steeds schrijvers en boeken zijn die ik nog niet ken!


Geen opmerkingen