Koken met een slowcooker.. mijn eerste indrukken!


Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een heuse slowcooker. Ik heb 'm al regelmatig gebruikt en echt, wat is dit een handig apparaat! 's Ochtends doe je alle ingrediënten in de slowcooker, je zet 'm op stand low of high, net waar het recept om vraagt en aan het eind van de dag kun je de pan zo op tafel zetten! Ik vraag me nu serieus af waarom ik zo lang heb gewacht met de aanschaf van dit waanzinnige apparaat!

Met Kerst krijgt manlief altijd Bol.com bonnen in plaats van een kerstpakket. Vorig jaar heeft-ie ze cadeau gegeven aan onze dochter, dit jaar lagen ze ingepakt onder de kerstboom voor mij. Ook had ik zelf een Bol.com bon in m'n kerstpakket gehad, dus alles bij elkaar kon ik voor een leuk bedrag iets uitzoeken.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar eigenlijk had ik helemaal geen wensen.... dan is het best lastig zoeken op een site waar je werkelijk alles kunt kopen! Uiteindelijk bedacht ik me dat ik het tijdens het koken al een paar keer jammer had gevonden dat ik geen gietijzeren (stoof)pan had. Toen ik daarnaar op zoek was, kwam ik ook diverse slowcookers tegen.

En toen wist ik het.... er moet een slowcooker komen! Ik heb de zogenoemde searing slowcooker van Russell Hobbs van 3,5 liter besteld. Hierin zit een binnenpan met anti-aanbaklaag, waarin je het vlees desgewenst kan aanbraden. Helaas is deze alleen geschikt voor gas, op onze inductie-kookplaat kunnen we 'm helaas niet gebruiken.


In een slowcooker stoof je de gerechten langzaam gaar. Je kunt alle ingrediënten er 'rauw' in leggen, zonder ze aan te bakken. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het aanbakken van het vlees, ook worden de sappen in het vlees hierdoor beter behouden. Ook de groentes bak ik meestal even aan, aangezien voornamelijk uien en paprika, zelfs na 8 uur stoven, nog best wel hard zijn.

's Ochtends bereid je alles voor, je stopt de stekker in het stopcontact, legt de ingrediënten in de slowcooker en je zet 'm op de gewenste stand en 's avonds, uit je werk of na een dagje shoppen, kun je zo aanschuiven. Een slowcooker is er voor gemaakt om aan te blijven staan, net zoals je koelkast, dit kan dus ook als je niet thuis bent.

Onderstaand een aantal recepten, die ik de afgelopen weken heb uitgeprobeerd. Niet allemaal naar volle tevredenheid, maar ik ga deze zeker nog eens proberen, maar dan op m'n eigen manier!

Daging Rendang

Dit was het eerste gerecht dat ik in de slowcooker maakte. Ik had alleen het recept te nauwkeurig aangehouden en had het vlees niet gekruid voordat ik het aanbraadde, dat doe ik een volgende keer zeker wel. Ook de uien bak ik volgende keer even aan totdat ze glazig zijn, verder is het recept prima te volgen.

Enige 'nadeel' was dat het gerecht aan het einde van de stooftijd wel een soep leek... manlief heeft een roux gemaakt om de saus te binden, daarna hebben we heerlijk gegeten. En na twee dagen nogmaals, want het was meer dan genoeg voor 5 of 6 personen.

Wij hebben er rijst en komkommersalade bij gegeten, misschien dat ik een volgende keer toch nog iets van paprika en/of champignons toevoeg voor de broodnodige groente.

Kip met groente

Omdat ik de eerste keer wat groente miste, wilde ik dit keer een compleet gerecht proberen. Alles bij elkaar in de slowcooker, 6 uur stoven en klaar (zie ook de foto bovenaan dit artikel).


Ik ben bang dat de temperatuur op low op mijn slowcooker niet helemaal overeenkomt met deze temperatuur op de slowcooker van Simone, want de aardappelen, de wortels en de sperziebonen waren hard. Wel goed warm, maar er kwam tijdens het eten een hoop geluid van af. De kip was heerlijk mals, de smaak was fantastisch, alleen de groentes waren..... hard. Volgende keer dan toch maar op standje high, dat gaat ongetwijfeld beter!

Goulash

Wat kun je nu beter bereiden in een slowcooker dan, inderdaad, goulash! In de Facebook-groep De Slowcookers, waar ik lid van ben geworden, kwam ik regelmatig dit recept van Ashley Willems tegen, deze heb ik afgelopen weekend gemaakt.


Tegen beter weten in heb ik het recept weer tot in detail aangehouden en dus het vlees en de groente niet vooraf aangebakken. Achteraf nam ik het mezelf toch wel kwalijk dat ik dat niet had gedaan, nu waren de ui en de paprika eigenlijk toch weer wat te hard en daardoor te aanwezig. Verder is de smaak wel die echte goulash-smaak zoals ik 'm ken van de goulash die ik in Praag heb gegeten en de goulash-soep op de pistes in Oostenrijk, echt goddelijk! 

Vooral de tip om het vlees even door de bloem te halen, is een hele goede, hierdoor krijg je een heerlijke gebonden saus. Dit recept komt zeker weten binnenkort nog een keer bij ons op tafel!

Kip-Kerrie

Tijdens het bladeren op de site van Ashley Willems kwam ik nog veel meer lekkere recepten tegen voor de slowcooker, waaronder deze kip-kerrie. Ik heb net alle boodschappen hiervoor in huis gehaald, wij gaan morgenavond aan de kip-kerrie van Ashley!


Mocht jij nog recepten weten voor in de slowcooker, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen! Ook voor tips sta ik als beginnende slowcooker-kok open, ik moet nog een hoop leren! ;-)

Liefs,
Lin ✿

2 opmerkingen

  1. Wat leuk dat je aan de slowcooker bent! Ik heb laatst een slowcooker kunnen lenen van een vriend en toen heb ik er twee gerechten in klaargemaakt. Pulled pork en Limburgs zuurvlees. Super lekker, maar allebei geen complete maaltijd-in-een.

    Ik vond het een handig ding, maar wel weer een apparaat erbij in de kast. Kun je er aardappelen in 'koken'? Of zie ik dat verkeerd hierboven? Ik ben dus nog aan het twijfelen om er zelf een aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Debbie! Aardappelen kunnen er volgens mij wel gaar in worden, maar dan moeten ze wel langere tijd op de hoogste stand staan.... Het is voor mij ook nog een beetje puzzelen en uitproberen, ik zou ook heel graag 'ns een complete maaltijd in de slowcooker willen bereiden. Ik blijf proberen, als ik een recept heb gevonden voor een compleet avondmaal laat ik het je weten!

      Verwijderen