Interieurinspiratie.... open haarden


Ik droomde al jaren over een open haard, maar in ons vorige huis was een groot gedeelte van het rookkanaal weggehaald door de vorige bewoners. Als alternatief hadden we een gas- of een electrische haard kunnen plaatsen, maar ik bleef dromen van een 'echte' houtgestookte open haard.
2,5 jaar geleden zijn we in ons huidige huis komen wonen en wat denk je.... daar zat een heuse open haard (zie foto...) in!!

Hoewel onze open haard de haard uit mijn dromen in de verste verte niet benadert, zorgt hij wel voor heel veel gezelligheid, sfeer en warmte in huis. Eén van de eerste zaken die we hebben geregeld toen we de sleutel kregen, was een afspraak maken met de schoorsteenveger. We kwamen hier wonen in september met de winter voor de deur, dus wij wilden heel graag gebruik maken van deze open haard!

Hoewel we niet echt van plan waren om grootse verbouwingen te gaan doen, deze waren in dit huis tenslotte niet echt nodig, heeft manlief 1,5 jaar geleden een heerlijke veranda in de tuin gemaakt en hebben we tuin een klein beetje aangepakt.
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de badkamer, we hebben een stuk van de slaapkamer erbij gepakt en manlief is nu druk bezig met de voorbereidingen.

Als de badkamer klaar is, gaan we toch ook de woonkamer aanpakken. We hebben de open haard sinds we hier wonen ietwat opgepimpt met een leuk behangetje, maar mijn grote droom is en echte open haard, zonder deurtjes, die doorloopt in een mooi strak wandmeubel. Onderstaande voorbeelden geven een beetje weer wat ik graag zou willen...


 bron


Deze haard met houtopslag vind ik ook geweldig, zo'n stapel hout in je interieur geeft meteen een gave, stoere uitstraling. We hebben ons haardhout nu in een mand naast de open haard, maar in m'n droom komt toch een stoerdere manier van opruimen voor!


En wat vind je van deze, zo'n zitje is natuurlijk helemaal het einde! Dit zou bij ons heel goed kunnen, wij hebben een zijraam, waar het meubel onderdoor loopt. In de hoek naast het raam zou zo'n extra zitplek heel mooi passen!

bron

Helaas is de indeling van ons huis niet berekend op een doorkijkhaard, want dat vind ik echt het neusje van de zalm in openhaard-land. Aan de ene kant de zitkamer en aan de andere kant de eettafel, of een haard tussen de keuken en de eethoek, het lijkt me echt geweldig!
bron

Wat ook hoog om mijn woonverlanglijstje staat, is een open haard in de keuken. Je weet wel, zo'n heerlijke woonkeuken met een goeie eethoek met een bank en een paar lekkere stoelen, een open haard aan het eind van de tafel en dan lekker koken en kletsen met familie en vrienden.... Zal er in dit huis niet van komen, maar ik laat 'm zeker op m'n verlanglijstje staan!


bron

Zo leuk om met dit soort projecten bezig te zijn! Ik heb het in een eerdere interieurinspiratie al eens over stalen kozijnen gehad, maar hoewel ik deze echt heel graag zou willen, ben ik bang dat deze in ons huis een beetje uit de toon vallen.

Zo'n moderne open haard daarentegen is iets dat we allebei graag willen en wat ook zeker tot de mogelijkheden behoort, Nu eerst maar eens de badkamer verbouwen en inrichten zoals we dat graag willen, daarna is project open haard aan de beurt!

Liefs,
Lin ✿

Geen opmerkingen