To study or not to study...


De afgelopen twee weken heb ik voor het eerst in m'n leven in de college-banken gezeten! Niet voor mezelf, maar voor onze dochter, die de open dagen van de UvA en de VU heeft bezocht. Zij is naarstig op zoek naar een leuke, interessante studie en wil graag aan de universiteit studeren, zo grappig om te zien dat ik het toentertijd heel anders heb aangepakt...

Hoewel ik vrij makkelijk kon leren, heb ik 7 jaar over het VWO gedaan. In 5 VWO ben ik gewoon keihard blijven zitten, omdat ik mijn man leerde kennen en hem en uitgaan veel interessanter vond dan school. Gelukkig heb ik m'n learning skills snel weer opgepakt en ben ik met een prima cijferlijst geslaagd voor m'n VWO.

Omdat ik manlief dus al ruim twee jaar kende en het voor ons beiden al heel snel duidelijk was dat het wel goed zat tussen ons, wilde ik het liefst zo snel mogelijk gaan werken voor ons huisje, boompje, beestje. Wel heb ik na m'n VWO examen nog een eenjarige opleiding tot directiesecretaresse gedaan. Eerlijk gezegd baal ik er nu best wel van dat ik niet verder ben gaan leren, hoewel ik in m'n diverse functies wel diverse trainingen en cursussen heb gevolgd.

En dan is je dochter 16 en vraagt ze of je mee wil naar de open dag van de UvA en de VU... Natuurlijk wil ik mee, ik durf bijna te zeggen dat ik het interessanter vond dan dochterlief. Van Algemene Sociale Wetenschappen via Rechtsgeleerdheid naar Bedrijfskunde en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen, overal schoven we aan om informatie op te doen om zo tot een keuze te kunnen komen.

Op dit moment neigt ze naar Bedrijfskunde en wil ze een gedeelte van haar studie in het buitenland gaan doen. Dit is tegenwoordig bij alle studierichtingen mogelijk, ik ben zo benieuwd of er 'in mijn tijd' ook zoveel keuzes en mogelijkheden waren. Samen met een aantal vriendinnen gaat ze een dagje proefstuderen bij Bedrijfskunde en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen, hopelijk heeft ze daarna een idee welke kant ze op wil.

Er wordt thuis dus ook regelmatig gesproken over haar mogelijke vervolgstudie, kon haar gisteren wel opeten toen ze zei dat ze net als ik ook graag op een kantoor van een internationaal bedrijf zou willen werken en dat ik toch best wel goed terecht gekomen ben zonder vervolgstudie... hoe lief!!! Gelukkig gaf ze zelf al wel aan dat het tegenwoordig zonder papiertje lastiger is om een goede en vooral leuke baan te vinden, dus ik hoop dat ze iets meer met haar VWO diploma gaat doen dan haar moeder.... Wordt vervolgd!

Liefs,
Lin ✿

2 opmerkingen

  1. Spannende tijden! Volgens mij heb je een hartstikke leuke dochter :) Ik ben zelf wel gaan studeren, maar dat was niets voor mij. Ik had beter HBO kunnen gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad ook een aantal HBO studies die onze dochter (die echt hartstikke leuk is ;-)) ook erg aanspreken, dus ik voel nog een paar open dagen aankomen...

      Verwijderen