Interieurinspiratie.... zonwering


Met deze heerlijke zonnige dagen merken we, net als vorig jaar, dat goede zonwering aan de voorkant van ons huis toch wel noodzaak wordt. De zon staat vanaf een uur of 4 vol op de voorkant; met de Luxaflex plissé shades, die we van de vorige bewoners hebben overgenomen, houden we deze felle zon niet altijd buiten. Tijd om alle mogelijkheden eens op een rijtje te zetten!

Boven het raam aan de voorkant hangt aan de gevel nog wel een uitvalscherm, die de vorige bewoners hebben laten hangen. Deze is knaloranje met heeeeel veel vlekken en zwaar verroeste buizen, dus deze hebben we tot nu toe nog geen keer gebruikt. Het oog wil ook wat, toch?

We wonen nu bijna twee jaar in deze woning. De plissé shades van de vorige bewoners zien er nog prima uit, maar we zijn er wel uit dat we zonwering aan de buitenkant van het huis willen om de zon en vooral de warmte buiten te houden. Maar waar kies je dan voor??


Aan de voorkant zou ik graag zo'n uitvalscherm als op bovenstaande foto willen. We zullen dan wel de voortuin anders in moeten delen, omdat het pad naar onze auto op de oprit voor het raam langs loopt. Een uitvalscherm komt vrij recht omlaag, waardoor we het pad voor het raam niet kunnen gebruiken als dit scherm uitgerold is, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden.


Aan de achtergevel hebben we een scherm met knikarm met bediening van binnenuit. Superhandig en ook nog eens gezellig, omdat het scherm boven de tuintafel hangt, net als op bovenstaande foto, waardoor er een heerlijk zomerse hoek op het terras ontstaat.
Zo'n scherm komt alleen wel heel ver de tuin in, ik ben bang dat het voor de voorgevel in ons geval geen optie is.


Zo'n rolluik hebben we voor het slaapkamerraam gehad in ons vorige huis. Ideaal, een rolluik is echt perfect om de warmte buiten te houden. Toch vind ik het geen optie voor een voorraam, dan krijg ik hetzelfde gevoel als in België en Frankrijk, waar alle huizen voorzien zijn van rolluiken, die de gehele dag uitgerold zijn.... ziet er zo ontzettend ongezellig uit!


Dan vind ik een screen toch iets vriendelijker ogen. Deze heb je in verschillende kleuren en maten en het grote voordeel hiervan is dat het zicht naar buiten behouden blijft. Ideaal voor ons voorraam, kunnen we gewoon het pad voor het raam blijven gebruiken!


Natuurlijk mag de markies in dit rijtje niet ontbreken. Mijn ouders hebben voor hun voorraam een schitterende markies hangen, maar het is niet helemaal my cup of tea. Ik vind ze heel mooi, maar de uitstraling die ze aan een woning geven, is niet helemaal onze smaak.


Datzelfde gevoel heb ik met shutters. Ik vind ze erg mooi, maar naar mijn mening passen ze veel beter in een woning in landelijke stijl dan bij ons voor de ramen. Omdat ze aan de binnenkant van de ramen geplaatst zijn, vraag ik me eigenlijk ook af of ze de warmte wel echt buiten houden...

Kortom, genoeg keuze, maar ik denk dat het voor ons gaat tussen het uitvalscherm en de screen. Ik vind een uitvalscherm zelf mooier, maar in ons geval is een screen praktischer. Binnenkort maar eens wat prijsinformatie opvragen, misschien maakt dat de keuze ineens een stuk makkelijker! ;-)

Liefs,
Lin ✿


1 opmerking