Nevernotrunning... waarom loop ik hard?



Tja, waarom loop ik hard? Ik doe al bijna 35 (!!) jaar aan handbal en heb daar tot een jaar of 3 geleden in de selectie gespeeld. Tijdens de zomerstop van eind juni tot begin augustus werd er van je verwacht dat je je conditie zelf een beetje op peil hield. Daarom trok ik in die periode met frisse tegenzin m'n hardloopschoenen aan om aan m'n conditie te werken, maar dat was meer omdat het moest dan dat ik er nou echt blij van werd...

Zoals ik al eerder vertelde begon ik het hardlopen een jaar of 4 geleden echt leuk te vinden toen ik 'echte' hardloopkleding en goede hardloopschoenen aanschafte. Ik ben toen ook minder fanatiek gaan handballen en trainde nog maar 1 keer in de week ipv 2 of 3 keer. Naast een wedstrijd per week liep ik ook 1 keer in de week hard, dit beviel me prima.

Helaas raakte ik in mei 2014 geblesseerd en werd er een Morton's neuroom in m'n voet geconstateerd. Zeer pijnlijk, handballen was geen optie en hardlopen beperkte zich tot 1 of 2 keer een kilometer of 3 per week. Gelukkig ben ik bij een zeer goede podoloog terecht gekomen, die me speciale zooltjes heeft aangemeten waardoor een operatie tot op heden niet nodig is geweest.

Handballen heb ik door deze blessure een seizoen niet kunnen doen. De podoloog had al aangegeven dat het tot een jaar kan duren voordat het neuroom genezen is, gelukkig kon ik wel blijven hardlopen op geleide van de pijn. Het duurde steeds meer kilometers voordat ik last kreeg en hoewel ik 'm nu soms nog wel eens voel, vooral 's ochtends als ik uit bed stap, heb ik er tijdens het hardlopen gelukkig geen last meer van.

Ik ben ondertussen weer begonnen met handballen, in het derde team dit keer. We trainen niet en spelen van oktober tot maart alleen op zaterdagavond. Tijd genoeg om hard te lopen dus! Ik probeer 2 tot 3 keer in de week te lopen, ik loop tussen de 5 en 8 km per keer. Vorige week heb ik voor het eerst in m'n hardloopcarriĆØre ruim 20 km in een week gelopen!

Na zoveel jaren handballen met alle verplichtingen die bij een teamsport horen, vind ik het heerlijk om na een drukke werkdag thuis te komen, m'n hardloopkleding aan te trekken en een paar kilometer te rennen. Daarna snel onder de douche en aan tafel, ik kan zo genieten van dat voldane gevoel als ik daarna op de bank zit! Hardlopen geeft me energie, ik kan het doen wanneer het mij uitkomt en het houdt me een beetje op gewicht ;-)

Ik loop omdat het me blij maakt, niet omdat ik sneller wil worden of mee wil doen aan wedstrijden. Wel loop ik met de Runtastic app op m'n telefoon om alle informatie bij te houden, control freak als ik ben. Sinds mei 2013 heb ik al 746,6 kilometer gelopen, volgens mij wordt het tijd voor nieuwe hardloopschoenen!

Liefs,
Lin ✿


Geen opmerkingen